Ocena spożycia wody i napojów przez zawodników różnych dyscyplin sportowych

pij

Odwodnienie – stan, w którym zawartość wody w organizmie spada poniżej wartości niezbędnej do jego prawidłowego funkcjonowania. 

Długotrwały i wzmożony wysiłek fizyczny przyczynie się często do zaburzeń równowagi organizmu, a tym samym do zakłóceń w funkcjonowaniu wielu układów fizjologicznych. W warunkach wzmożonego treningu, wysiłku dochodzi do szybkiej utraty wody w naszym ciele, odwodnienia.  Wynikiem tego stanu mogą być zaburzenia świadomości, upośledzenie sprawności mechanizmów termoregulacyjnych, a w konsekwencji hipertermia oraz hipowlemia. 

Hipowolemia to stan, w którym stwierdza się znaczne obniżenie poziomu wypełnienia naczyń układu krwionośnego i wynikające z niego zaburzenia czynności układu sercowo-naczyniowego.

Hipertermia – stan podwyższonej temperatury ciała spowodowany czynnikami zewnętrznymi (jak np słońce, gorąca kąpiel) lub wewnętrznymi (nadprodukcja i zaburzone oddawanie ciepła).

Odwodnienie w trakcie wysiłku fizycznego prowadzić do odczucia:

  • większego zmęczenia
  • obniżenia wydolności organizmu 
  •  do zaburzeń gospodarki elektrolitowej 
  • zawrotów głowy

Badania pokazują, że zawodnicy uprawiający różne dyscypliny sportowe spożywają zbyt male ilość płynów w czasie wysiłku fizycznego. Przeprowadzono badanie  ,, Oceny  spożycia wody i napojów przez zawodników różnych dyscyplin sportowych”  wśród 396 zawodników różnych dyscyplin sportowych wykorzystując kwestionariusz ankiety.

Wyniki. Spożycie napojów na co dzień nie budziło większych zastrzeżeń i kształtowało się na poziomie od 1 do 3 litrów/dobę. W warunkach wzmożonej aktywności fizycznej zawodników, podaż wody i napojów kształtowała się na bardzo niskim poziomie. Prawie 2/3 badanych spożywało poniżej 2 litrów wody lub napojów w okresie bezpośrednio poprzedzającym trening, podczas treningu i bezpośrednio po nim. Około 12% zawodników zadeklarowało spożycie poniżej 1 litra płynów w tym okresie.

Do napojów najczęściej spożywanych przez badanych w czasie treningu należały:

  • woda mineralna niegazowana (39,2%),
  • napoje izotoniczne (26,4%), soki
  • owocowe lub warzywne (20,6%),
  • napoje energetyzujące (8,7%).

Wnioski. W większości przypadków i niezależnie od uprawianej dyscypliny sportowej zawodnicy nie realizują zaleceń prawidłowego nawadniania organizmu w warunkach wzmożonej aktywności fizycznej. Istnieje konieczność opracowania i wdrażania przemyślanych i świadomych strategii nawadniania zawodników obciążonych wzmożonym wysiłkiem fizycznym.

 

źródło: Probl Hig Epidemiol 2013, 94(2): 262-265

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>