Dlaczego warto jeść pomarańcze? ?

3975253-oczy-owoce-cytrusy-643-385

POMARAŃCZA

- owoc o pomarańczowej skórce i włóknistym słodkawo kwaśnym miąższu z rodziny cytrusów pochodzący z Chin i wschodniej Azji. Sprowadzony do Europy i uprawiany prawie w 100 krajach świata. Największymi producentami pomarańczy jest Hiszpania, Włochy, Brazylia, USA, Chiny. 

Pomarańcza to przede wszystkim niezastąpione źródło naturalnych witamin i minerałów. W okresie, kiedy nie możemy liczyć na świeże owoce sezonowe to właśnie ona może stanowić ratunek przed grypą. 

Pomarańcza ma dużo beta-karotenu i witaminy C oraz wody. Woda doskonale wypłukuje z organizmu toksyny, a witamina C jest cenionym antyoksydantem, który unieszkodliwia agresywne cząstki tlenu powstające m.in. z powodu stresu, palenia papierosów, alkoholu, małej ilości snu. Jedna pomarańcza pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Witamina C pełni w organizmie ważne funkcje biochemiczne: bierze udział w wytwarzaniu kolagenu i w syntezie hormonów, podnosi przyswajalność żelaza, wzmaga detoksykację i odporność ustroju. Witamina C zapobiega chorobom nowotworowym – jako naturalny przeciwutleniacz neutralizuje wolne rodniki – wolne rodniki pełnią istotna rolę w procesach inicjacji i promocji nowotworów. Pomarańcze zawierają odkrywane dopiero teraz przez badaczy substancje: autropten, diomina, hesperydyna, które blokują powstawanie komórek nowotworowych. 

Pomarańcze dostarczają też dużo witamin z grupy B (w tym kwas foliowy) korzystnych dla skóry i nerwów oraz cennego potasu, od którego zależy prawidłowe ciśnienie krwi i rytm serca. Zawierają substancje blokujące pierwszą fazę powstania komórek nowotworowych i związki o działaniu przeciwbakteryjnym.

Pomarańcze obfitują w błonnik pokarmowy, który usprawnia przemianę materii. Warto jeść pomarańcze razem z błonkami rozdzielającymi cząstki oraz białą częścią skórki. Znajdują się tam bowiem flawonoidy, które wzmacniają działanie witaminy C. To właśnie dlatego witamina C naturalnego pochodzenia jest lepiej przyswajalna niż jej syntetyczny odpowiednik.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>