Kawa nie taka straszna jak ją malują

b_moja_ulubiona_kawa_to

Piękny, zmysłowy i pobudzający zapach kawy roznoszący się rano po mieszkaniu…..to dla wielu  z nas, coś bez czego nie wyobrażamy sobie zacząć dnia. Bardzo często można było usłyszeć o negatywnych skutkach, jakie są związane z piciem tego napoju, lecz coraz częściej mówi się o pozytywnym oddziaływaniu kawy na nasz organizm. 

Czy kawa  szkodzi ?

Kawa towarzyszy człowiekowi od starożytności. Powszechnie znany jest jej efekt pobudzający, jednakże dopiero odkrycia w dziedzinie biochemii i biologii molekularnej pozwoliły wyjaśnić niektóre mechanizmy działania poszczególnych składników kawy na komórkę (np. kofeiny jako inhibitora fosfodiesteraz ) i poznawać nowe, nieznane dotąd efekty (np. rolę kofeiny w przywracaniu funkcji bariery krew – mózg, zapobiegającej rozwojowi choroby Alzheimera  lub jej antyproliferacyjne działanie przeciw wirusom polio.

Śledząc bieżące piśmiennictwo, można zauważyć zarówno korzystne, jak i negatywne skutki działania kofeiny na nasz organizm. 

1. Kofeina i jej metabolity (teofilina i teobromina) zwiększają wydzielanie neuromediatorów, przez co wpływają pobudzająco na czynności psychomotoryczne ośrodkowego układu nerwowego, ułatwiając procesy myślowe, polepszając nastrój i usuwając zmęczenie.

2. Substancja ta wpływa także na układ krążenia, co przejawia się przyspieszeniem czynności serca, krótkotrwałym zwiększeniem pojemności wyrzutowej mięśnia sercowego oraz łagodnym podwyższeniem ciśnienia tętniczego. Rozszerza naczynia wieńcowe, wzmagając przepływ krwi, lecz jednocześnie znacznie zwiększa zapotrzebowanie mięśnia sercowego na tlen, co może być przyczyną nasilenia dolegliwości wieńcowych. Wypicie zbyt mocnej kawy może stymulować zaburzenia rytmu serca. 

3. Kofeina wpływa na metabolizm ustroju, nasilając procesy lipolizy w tkance tłuszczowej oraz glikogenolizy w mięśniach szkieletowych. 

4. Działa ona rozkurczowo na mięśnie gładkie oskrzeli. 

5. Jednym z efektów działania tego związku jest zwiększenie diurezy. 

6. Kofeina rozszerza naczynia krwionośne

7. Kawa wpływa dobroczynnie na układ trawienia i krążenia.

8. Aromat i działanie kawy wyostrzają zmysły.

9. Polecana jest osobom, które cierpią na niedociśnienie tętnicze.

10. Wypicie kawy przed wysiłkiem fizycznym zmniejsza ból mięśni do 50%. A to dzięki kofeinie. Ponadto kawa zwiększa skuteczność środków przeciwbólowych.

Pamiętaj jednak, że kawa wiąże się również z zagrożeniami, szczególnie:Kofeina zawarta w kawie wypłukuje z organizmu magnez i wapń.

Przyjmuje się jednak, że optymalne spożycie to 100 – 400 mg kofeiny na dzień, czyli od 1 do 3 filiżanek kawy dziennie. Dawka 3 filiżanek jest już uznawana za maksymalną bezpieczną ilość. Natomiast spożycie 1000mg kofeiny dziennie może być już toksyczne dla naszego organizmu

 

  • filiżanka czarnej kawy – 70-140 mg
  • filiżanka kawy rozpuszczalnej – 95 mg
  • filiżanka espresso – 57 mg
  • niepełna szklanka czarnej, sypanej herbaty – 65 mg
  • butelka napoju z koncernu Cola – 30-90 mg
  • filiżanka kawy mrożonej – 50-70 mg
  • szklanka herbaty w torebkach – 46 mg
  • butelka (0,33l) Coca-Coli – 45 mg
  • szklanka zielonej herbaty – 31 mg

kawa

źródło:http://www.termedia.pl/Czasopismo/Przewodnik_Lekarza-8/Streszczenie-2732

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>