Szpinak -niskokaloryczna bomba witaminowa

szpinak

Szpinak przez jednych uwielbiany przez drugich znienawidzony, kojarzy nam się głównie z okresu dzieciństwa, kiedy to na talerzu lądowała solida zielona porcja tego warzywa. Źle przyrządzony szpinak z okresu młodości może skutecznie zniechęcić do jego spożywania, lecz na szczęście dzisiaj chętniej korzystamy z wzorów kuchni włoskiej czy francuskie, dzięki temu bogate w składni odżywcze warzywo smakuję naprawdę doskonale.

Liście szpinaku mają wiele właściwości prozdrowotnych są bogate w potas, dzięki temu obniżają ciśnienie krwi. Mają działanie antynowotworowe, są źródłem antyoksydantów- związków chroniących nasz organizm przed wolnym rodnikami, opóźniających proces starzenia. To przede wszystkim bogate źródło witaminy K, A, C, B2, B6, magnezu, manganu, żelaza, wapnia, potasu i kwasu foliowego, cynku, protein, fosforu, błonnika pokarmowego i miedzi.

szpinak (1)
W liściach szpinaku znajduje się także łatwo przyswajalne żelazo, tyle że w mniejszej ilości, niż przed laty sądzono (wynikało to z pomyłki analityków, którzy źle postawili przecinek) – 2,8 mg w 100 g (dzienne zapotrzebowanie to ok. 15 mg dla kobiet i 10 mg dla mężczyzn). Żelazo transportuje tlen do organizmu i odgrywa bardzo ważną rolę w produkcji czerwonych krwinek.
Warzywo te jest również zalecane w diecie kobiet w ciąży, zawarty kwas foliowy zapobiega wadom układu nerwowego płodu i  chroni przed chorobami układu krążenia.

Dodatkowo betakaroten i inne przeciwutleniacze biorą czynny udział w profilaktyce przeciwnowotworowej oraz przeciwmiażdżycowej, natomiast witaminy z grupy B, w które szpinak jest bogaty, skutecznie obniżają poziom cholesterolu we krwi.
Wartości odżywcze szpinaku zmniejsza jednak występujący w jego liściach kwas szczawiowy.
Szczawiany wpływają odwapniająco na organizm. Ich nadmiar może przyczyniać się do powstawania kamicy szczawianowo-wapniowej. Szczawiany utrudniają wykorzystanie wapnia, wiążąc się z nim i tworząc trudno rozpuszczalne sole.

Na szczęście ochronę organizmu przed ubytkiem mikroelementów można zapewnić, jeśli będziemy jeść szpinak razem z produktami bogatymi w wapń.

Ciekawostki:

  • Szpinak został rozsławiony przez Popeya – bohatera komiksu „Thimble Theatre” od 1929, a od 1933 także filmu animowanego pt. „Popeye the Sailor”. Jako postać komiksowa cechował się ogromną siłą, co zawdzięczał regularnemu spożywaniu szpinaku. 
  •  Popularności tej postaci przypisywany jest wzrost sprzedaży tego warzywa w Stanach Zjednoczonych w latach 30. XX wieku o 33%. 
  • Marka „Popeye” należy do liderów sprzedaży tego warzywa na rynku amerykańskim.
  • Jeśli po umyciu zamoczysz liście w wodzie z lodem, zachowają ładny kolor. Potem trzeba je dokładnie odsączyć.ppSzybki przepis na pyszny koktajl szpinakowy
  • banan
  • garść szpinaku
  • 1 duża brzoskwinia
  • 1 morela
  • 0,5 l wody

29 przemyśleń na temat “Szpinak -niskokaloryczna bomba witaminowa”

    1. ~Obżarciuch pisze:

      szpinak jest bardzo zdrowy, jak ktoś nie lubi, wystarczy dobry przepis, w którym nie czuć szpinaku i zajada, aż mu się „uszy trzęsą” :)
      serdecznie zapraszam na moje szpinakowe pomysły
      http://oobzarciuch.blogspot.com/search?q=szpinak

      pozdrawiam!

      1. ~Rondel pisze:

        kochamy szpinak, choć to zmora każdego dziecka :D
        polecamy nasze pomysły na szpinak
        http://ronddel.blogspot.com/search?q=szpinak+przepisy

        1. ~mkr pisze:

          Uwielbiam szpinak, zapraszam na blyskawiczny makaron ze szpinakiem i mozzarellą
          http://mojekuchennerewelacje.blogspot.com/2014/01/makaron-ze-szpinakiem-i-mozzarella.html

          1. ~mamusia pisze:

            uwielbiam szpinak! http://www.przepismamy.pl/

            pozdrawiam,

          2. ~ania pisze:

            lubię potrawy ze szpinakiem, a ja polecam wyrób domowego własnego sera lub chleba, bardzo proste przepisy http://blog.winoiser.com

      2. filozofiaodzywiania pisze:

        To prawda :)

    2. ~klara pisze:

      szpinak i od razu pierwsze skojarzenie z popeye
      http://ocetjablkowy.blog.pl

  1. ~Obżarciuch pisze:

    szpinak jest bardzo zdrowy, jak ktoś nie lubi, wystarczy dobry przepis, w którym nie czuć szpinaku i zajada, aż mu się „uszy trzęsą” :)
    serdecznie zapraszam na moje szpinakowe pomysły
    http://oobzarciuch.blogspot.com/search?q=szpinak

    pozdrawiam!

  2. ~suzana pisze:

    WYSTARCZY GO DOBRZE DOPRAWIĆ I JEST PYSZNY.JA POLECAM ”NALEŚNIKI ZE SZPINAKIEM ZAPIEKANE POD BESZAMELEM”POZDRAWIAM:
    http://gotujenacodzien.blogspot.com/2014/05/wyborne-nalesniki-pod-beszamelem.html

  3. ~Sunoc pisze:

    Niestety, ale szpinak zawiera bardzo dużo puryn. jak ktoś walczy z dną moczanową, to kategorycznie nie może jeść szpinaku. Szkoda.

  4. ~ktos pisze:

    A za parę tygodni pojawi się artykuł w stylu „Jesz szpinak ? Uważaj!!!”. Cały Onet :)

    1. filozofiaodzywiania pisze:

      hehe ze wszystkim trzeba umiar zachować ;) Choć, czasami można dostać zawrotu głowy od sprzecznych informacji. Mam nadzieję, że ze szpinakiem tak nie będzie, bo bardzo lubię ;)

  5. ~ewka pisze:

    Nie przepadam za szpinakiem. Zapraszam na pyszne ciasta http://www.ewa-gotuje.pl/przepisy-na-ciasta-k1.html

  6. ~Anim pisze:

    Najwyższy poziom antyoksydantów zawiera dihydrokwercetyna, zawarta w modrzewiu. To jest prawdziwy hit na cisnienie i cholesterol http://www.dihydroquercetin.pl/2014/05/statyny-dihydrokwercetyna-co-lepsze-na-cholesterol/

  7. ~tss pisze:

    Mąż koleżanki nadciśnienie wyleczył – http://www.stachurska.eu/?p=6787 .

  8. ~POPEY pisze:

    nie ma to jak błędy przeszłości, jeden błąd uczonych jeden źle postawiony przecinek i przez lata pokutuje przekonanie ze szpinak ma dużo żelaza :)
    a jeszcze bajka z Popeyem to szczyt propagandy szpinakowej http://www.alestrona.net/913/popeye.html ;)
    p.s.szpinak bardzo dobry jest w pizzy :)

    1. filozofiaodzywiania pisze:

      No,człowiek lubi się mylić ;) Polecam szpinak w koktajlach :)

  9. ~ja pisze:

    :)ja szpinak lobzuje surowy:)szpinak, pomidorki, ocet balsamiczny i mam uczte ze hej:)czasem dodam ser plesniowy, kiedys smazylam szpinak – niesamowity efekt:)on robi sie jak papier:)pzdr

    1. filozofiaodzywiania pisze:

      Pomidory i szpinak, jedno z moich ulubionych połączeń ;)

  10. Na wysokie ciśnienei nie tylko szpinak. Tu jest dokładnie wypisane, co jeść przy wysokim ćiśnieniu: http://czym-grozi-wysoki-puls.blogspot.com/2014/02/jak-zmniejszyc-puls-domowymi-sposobami.html

  11. ~Gosia pisze:

    Szpinak jem codziennie pycha.

    1. filozofiaodzywiania pisze:

      U mnie akurat był na obiad makaron ze szpinakiem, przed maratonem smakuję jeszcze lepiej :) Pozdrawiam :)

  12. ~janosik pisze:

    ja po niewielkiej ilości szpinaku prawie schodzę, odczuwam ogromne bule brzucha których nigdy wcześnie nie odczuwałem sprawdziłem to kilkakrotnie i nie poznałem przyczyny, przecież on nie uczula, czy ktoś ma podobne doświadczenia?

    1. filozofiaodzywiania pisze:

      A może warto zrobić badania w kierunku kamicy nerkowej ? Szpinak nie jest wtedy zalecany w diecie. Szpinak też należy do produktów wzdymających.

  13. ~Twój Raj pisze:

    Wszystko to prawda, ale należy też dodać że niestety szpinak wpływa też na wzrost kwasu moczowego w organizmie dlatego też nie jest wskazany dla osób z dną moczanową !!!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>